Den Bosch 05.15 start in het donker naar Breda, om 06.00 uur van Breda naar het zeer mistige Brussel en om 07.00 uur reden me met z’n drieën naar de zon overgoten Reims.
Deze beurs bestrijkt het vlak van alle Oldtimers en in het bijzonder de Franse types. Echter hun nationale trots gaat gelukkig ook verder, dus VW -BMW – Amerikaanse en Engelse types kwam ook veel voor. Opmerkelijk ook vel motoren, want speciaal werden de types voor 1980 in het voetlicht gezet
Op de aanlooproute troffen we langs de weg een schat van mooie oldtimers aan en dat smaakte naar meer.
De tickets had Paul online besteld, dus het was inchecken (controle op tasjes!!) en naar de overdekte hallen. Het was druk, maar niet overvol. Dus je kon de stands goed bereiken en snuffelen of er iets van je gading lag of gewoon leuk om naar te kijken. Hal 1 waren de clubstands vertegenwoordigd, hal 2 handelaren en hal 3 van alles wat. Toch bleef het uitkijken dat wel elkaar niet uit het oog verloren.

Te veel om op te noemen, van nieuwe onderdelen, tot gereviseerde spullen, veeeel gadgets, boeken/lectuur en model-en speelgoed modellen. Het was overweldigend.
In Hal 1 zochten we moeizaam naar de stand van de Traction Universelle. Bleek in een hoek weggemoffeld te zijn. Dat was een teleurstelling. Waren merken als Simca en Peugeot en Renault met mooie stands vertegenwoordigd, de Traction had een zeer bescheiden plaats ingenomen. Niet leuk!

Paul was o.m. op zoek naar een passende carburateur voor zijn auto. John had jammer genoeg dit jaar al veel via CM aangekocht en zocht wat klein spul. Bart was even klaar met zijn exemplaar, dus genoot van de enorme hoeveelheid aanbod van alles wat en voor nagenoeg elk merk.

Op het voorterrein van de expositiehallen hadden de handelaren, in grote getallen, aanwezig in stalletjes, kramen en/of gewoon op de grond hun artikelen uitgespreid. Hier was de trend dat voor onderdelen van de Traxion, de DS, fietsen, bromfietsen/motoren, 2 CV een goed aanbod was. In feite is het teveel voor een dag. Zeker als je gericht onderdelen wilt zoeken. Ook handig was dat Paul en Bart de Franse taal goed beheersen, want anders wordt het moeilijk onderhalen. Ook de prijzen verschilden veel. De gereviseerde carburateur werd van 225 tot 100 euro aangeboden. Moeilijke keuze? Een schakelaar vroeg men met veel gemak 25 euro terwijl deze voor 4 euro uiteindelijk in mijn zak belandde.
Uiteraard overtrof de Franse nationaliteit bij de vele bezoekers, doch we bespeurden ook Duitsers(per bus aangevoerd)en uiteraard Nederlanders, waaronder zowaar TAN-zuid leden en uit de regio Den Haag.

Het centrale thema was “voyages dans le 7eme Art”  Volgens Wikipedia betreft dit: De zeven vrije kunsten: astronomie, muziek, grammatica, geometrie, retorica, dialectiek en de aritmetica.
We hebben ernaar gezocht en hier en daar een verwijzing gevonden! Ook nog een marketing verwijzing naar “motorvalley” . Noord-Italië heeft een schat aan musea op het gebied van auto’s en motoren. Iets voor uw vakantie in 2016?

Een typisch Franse cultuur was dat rond 13-14 uur alle standhouders zich IN de stand tegoed deden aan een overdadige lunch met stokbrood, groeten/fruit en .. wijn e.d.. Een grappig gebeuren waarbij ze zich niet lieten afleiden!

De vermoeidheid van het slenteren en kijken eiste zijn tol en we zijn weer op tijd vertrokken om de uittocht en vertrek van de bezoekers voor te zijn.
Lopend langs de haag van aangeboden voertuigen, troffen we slechts enkele Tractions aan. Een BN in een uiterlijk slechte staat voor 15.000 euro?? Iets te veel van het goede, maar… vragen staat vrij!?

Met de volle zon in ons gezicht zijn we weer vertrokken voor een terugrit van 4.30 uur. Een pauze bij een leuk restaurant – even van de snelweg – deed weer wonderen. Rond 22.00 uur waren we allen weer veilig thuis. Een vermoeiende dag, waarin ook veel bijgepraat is en de conclusie dat deze beurs echt een “must” is voor de traction bezitters die met een restauratie of reparatie bezig zijn. Maar maak er twee daagse van als je alles wil zien, voelen en handelen. De moeite waard!
Dat waren in vogelvlucht onze indrukken.

Paul Officier, Bart van de Loo, John Branderhorst