Ben had zijn Traction al opgekrikt staan op een brug in de mooie sleutelruimte van een goede kennis. Hij vertelde ons samen met Ad van der Vleuten hoe de remmen het beste uit elkaar en ook weer in elkaar gezet kunnen worden. Na een voorstelrondje en wat theorie werden de mouwen flink opgestroopt. 
 
Aan de linkerzijde ging Ben instructie geven en mocht Cees Bakker zich uitleven op het loshalen van de remtrommel. Na een droge ‘pang’ kwam jawel de remtrommel netjes los. Ook aan de andere zijde werd goed gewerkt. Johan de Looff was de gelukkige monteur die zijn spierballen mocht aanspannen om daar de remtrommel te verwijderen onder het toeziend oog van Ad. Niet veel later hoorde we daar ook een ‘pang’ en de Traction liet haar remmen inspecteren door de oplettende aanwezigen. 
 
Ik zat in "groepje Ad” en het leuke aan Ad is dat hij niet alleen vertelt hoe je het moet doen, maar ook wat de meeste beginnersfouten zijn. Daarmee leer je dus ook veilig werken en de trucs van deze ervaren sleutelaar. Het verbaast u natuurlijk niets dat er weer veel vragen waren over welke remvoeringen je het beste kan gebruiken, en waarom de eigen remmen er anders uitzien dan bij deze Traction. Over dat laatste ging René Methorst ons aanschouwelijk onderwijs geven. We hadden voor aanvang al wat zware kisten uit zijn “VolVol" mogen sjouwen - daaruit kwamen allerlei soorten remtrommels van de vooroorlogse modellen. De 7A’s hadden 10 inch remmmen, en er zat in de beginjaren veel variatie in dit onderdeel. Zo waren de eerste modellen uitgerust met identieke remtrommels voor en achter en 6 wielbouten. Enkele jaren later ging men over naar 12 inch voor de Normale en Six, en vanaf de jaren 50 hebben alle modellen 12 inch remtrommels. Wel zo fijn als je op tijd stil wil staan! 
 
Tussendoor werden wij verrast op heerlijke koffie en koek en had Wilma Mooren een flinke pan eigengemaakte groentensoep met ballen voor ons klaar staan. De pan ging helemaal leeg en we hebben er goed van genoten! 
 
Tot slot kregen we nog uitleg over het uitnemen van de remschoenen, de remcilinders en het ontluchten van het remsysteem. Na dankzegging aan de organisatoren en de eigenaar van deze mooie sleutel locatie gingen wij weer vol goede moed huiswaarts. Wetende dat goed kunnen remmen van levensbelang is om veilig thuis te komen met je Traction, en dat regelmatig onderhoud een must is. Ben, Wilma en Ad hartelijk dank voor de duidelijke uitleg en leuke sleuteldag!
 Kijk hier voor een filmpje over de remmerij: https://www.youtube.com/watch?v=ENsMYtpnIhY
Marc Vos