1 maart 2007

Hallo Tractionistes,


Het verwijderen van de stuurinrichting lijkt op het eerste gezicht en zeer eenvoudige klus. Sterker nog, dit is het ook!! Verwijder het stuur met wat boutjes en een stuurtrekker, draai onderaan de vier boutjes los van het stuurhuis en laat de boel maar zakken. Zo gepiept! Ik hoor u nu al denken: "moeten we daar nu zo'n hele pagina aan gaan besteden?" Vooraf zou ik, denk ik, hetzelfde gedacht hebben maar uiteraard kom je wel een iets vreemds tegen of iets wat absoluut niet los te krijgen is. Hier heb ik het dus over in dit verhaaltje.

We begonnen inderdaad met het losmaken van het stuur. We hadden inmiddels gezien, en van veel kenners gehoord, dat we hier te maken met een niet alledaags stuur. Het gaat hier om een accessoirestuur van het merk Quillery. De stuurbevestiging hiervan is helaas net iets anders gemaakt dan bij de standaard sturen. Normaal kan het stuur, na het verwijderen van de kap, d.m.v. het losdraaien van boutjes verwijderd worden van de ring, die op zijn beurt weer op een conus zit van de stuurstang. Op deze ring en de stang plaats je de speciale trekker en de ring moet nu loskomen van de stang bij het draaien van de bout. Hier zit het verschil met het stuur in onze voiture.

Ons stuur is niet gemonteerd op een ring maar rechtstreeks op de stuurstang. Tevens is het stalen gedeelte wat op de stuurstang zit geheel omhuld met het bakeliet gedeelte. Hierdoor is er dus geen trekker te plaatsen omdat het stuur dan beschadigingen oploopt. Toch hebben we geprobeerd om het stuur nog ergens anders te ondersteunen en er dan een trekker op te zetten. Ook hebben we nog geprobeerd om het stuur anders te ondersteunen en dan een slagtechniek toe te passen maar dit alles was echter zonder resultaat en leverde direct kleine beschadigingen op. We zijn toen maar naar een andere oplossing gaan zoeken en hebben deze gevonden.

De oplossing was om het stuur en de stuurstang naar boven uit de auto halen. We hebben het stuur voorlopig laten zitten en zijn begonnen met het verwijderen van het stuurhuis onderin. Allereerst de spoorstangen losgemaakt van de fusees en een merkteken gezet toen het stuur in de middenpositie stond. Daarna de vier boutjes losgemaakt van het kapje waar het lagertje van de stuurstang mee opgesloten zit, en het kapje en de opvul ringen omhoog geschoven. Hierna de vier boutjes losgemaakt waarmee het stuurhuis onder de auto hangt en het stuurhuis kwam nu onder de auto vandaan.

Wat overblijft is een stuur in de auto en de stuurstang met hier onderaan het wormwiel van het stuurhuis. Omdat deze onderdelen er aan de onderkant nog op zaten konden we de stuurstang nog niet naar boven uit de auto halen. Dit wormwiel zit zo op de stuurstang dat het lijkt alsof het er niet vanaf kan. Toch zit door het wormwiel een pennetje wat zorgt voor borging en de stand van het wormwiel.

Samen met een andere sleutelaar zijn we in het onderdelenboek gaan kijken en zagen we dat er voor het wormwiel geen artikelnummer is opgenomen. Hierop heb ik met een van de commerciële onderdelen verkopers gebeld en deze gaven aan dat dit een "vaste passing" was, hetgeen betekent dat het wormwiel erop geperst is en dus alleen eraf te persen zou zijn. Dus werd in eerste instantie besloten het stuur en de stuurstang te laten zitten.

Wij (in negatieve zin is het altijd beter te spreken in de wij-vorm dan in de ik-vorm) zijn echter erg eigenwijs en dus hebben we het nog één keer geprobeerd, en met succes! In het gat van de borgpen hebben we een kleine drevel gezet en hier hebben we met "beleid" (dit moeten mensen die mij goed kennen niet lezen) enkele kleine tikken op gegeven. Hierdoor zagen we het wormwiel steeds verder naar onder schuiven en zagen we ook de spiebanen tevoorschijn komen. Geen vaste passing dus! Na enkele tikken was het wormwiel verwijderd en toen daarna ook nog het stuurstangsupport los was gemaakt, kon het stuur met de stuurstang in zijn geheel worden verwijderd.

We hebben ook nog een kleine poging ondernomen om het stuur achteraf nog te verwijderen maar dit hebben we snel achterwege gelaten. Het Quillery stuur vinden we namelijk te speciaal om het risico te lopen om dit te vernielen. Het gaat namelijk niet om een wit stuur met dunne spaakjes maar een zwart en juist dat is volgens de "kenners" zo speciaal aan dit stuur. Zo zie je maar dat de aanhouder wint maar toch ook weer niet helemaal.

Het volgende stukje gaat over het verwijderen van de voor- en achteras.

Au Revoir!

Frank en Francis Kok

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Image
Dit Quillery stuur schijnt dus erg zeldzaam te zijn

 

 

Image
Het stuurhuis hangt onder auto, onder de torsiestaven van de vooras

 

 

Image
De bewuste borgpen door de tandheugel