- Gegevens
Jan Uijlings - 2
Drie dagen werden twee maanden, komt dit bekend voor ??
In de Traxion van december 2005, 39-12 en januari 2006,40-1 werd in twee delen de restauratie (periode 2000-2003) van mijn 11BL uit 1954 in geur en zwart/wit weergegeven onder de titel:; NIET KIJKEN EN WEL KOPEN. Voor diegenen die dit nog eens willen nakijken, kunnen ook terecht op de site onder Auto's / Jan Uylings
Vele jaren en vele fijne kilometers verder, werd het in 2009 toch tijd om de uitgestelde revisiepunten ter hand te nemen. Dit betrof : voortrein, aandrijfassen, versnellingsbak etc. U begrijpt wel dat de bankdirecteur nog niet veel last had van de financiële crisis. Het zingen van de versnellingsbak (1937) klonk mij vertrouwd in de oren. Maar door een geïnteresseerde lezer van de Traxion, werd mij een te reviseren versnellingsbak van hetzelfde bouwjaar 1954 aangeboden. Dus in 2006 naar Menterwolde (Veendam) gereden en trots de 1954-er bak opgehaald.
Een begin was gemaakt. Han van Rijen heeft de bak deskundig bekeken en een (was-)lijst van te bestellen onderdelen opgesteld. Bestellingen bij het centraal magazijn en bij CTA soupeerden bijna geheel het begrootte bedrag van de revisie op, maar ja dan heb je wel wat! De versnellingsbakrevisie werd in 2008 uitgevoerd en de bak kreeg weer zijn vaste staplaats in de garage. Het plan werd opgevat om begin 2009 bij Ton van Heesch de armen uit de mouwen te steken. Na aangename discussies bij de koffie, werd besloten om alle te vervangen onderdelen voor aanvang gereed te hebben. Dan de motor-voortrein-aandrijfassen etc. in een dag uit te bouwen en de nieuwe gereedstaande onderdelen in twee dagen te monteren ! In DRIE dagen klaar !! Heerlijk deze besluitvorming, al kan ik u melden, dat het uitbouwen wel in een dag is gelukt.
Aan de slag
Dus als trouwe klant van het centraal magazijn gestart met de bestelling van dubbele homokineet aandrijfassen, gereviseerde voortrein (met tzt inruil van de oude) compleet met nieuwe silentblocs en onderarmen schoon en gespoten. Verder bij CTA de triangelassen met silentblocks, en bij Jose Franssen een uitlaatspruitstuk en de lamellenkoppeling met koppelingsplaat en druklager.
Een weg terug was nu niet meer mogelijk. Na levering van de onderdelen, werd op 10 maart 2009 de klus gestart. Het zou immers maar drie dagen duren!
Op de brug en de dame ontkleden door motorkap, spatborden, gril en radiator te verwijderen.
Motorophanging voor, aandrijfassen, uitlaat los. Alle bedrading en kabels zodanig dat de motor eruit kan.
En de motor eruit!!
Daarna de voortrein los en het geheel ook in de takels
Na een hele dag sleutelwerk en enkele zuchten, konden we het vervolg bekijken. En ja, het lot was mij niet gunstig gezind.
Wat bleek, de vorige accu had accuvloeistof verloren doordat de spanningsregelaar pas op 14,6Volt regelde. Het resultaat was een aangevreten accubak.
Maar het zuur was ook door de ca 1 cm dikke tectyllaag van het schutboord gekomen en had het plaatstaal aangetast.
Dus!!!! Na rijp beraad en veel koffie besloten om het gehele motorcompartiment blank te maken. Het besluit was in 10 min genomen, maar het blank maken was een werk van enkele dagen steken, krabben borstelen en… en…en zweetdruppels
Na het blank maken werd het plaatwerk rondom de accu hersteld en gereedgemaakt voor een losse accubak.
Ondanks protest van mijn schouder, is besloten de carrosserie onder de voorruit aan te pakken daar de zwarte lak op een aantal plaatsen was losgelaten. Na enige tijd…..
Werd de traction er niet fraaier op. Nu nog blank borstelen. Klaar voor drie lagen Primer.
In de primer
Na drie weken was de auto weer zwart en kon gestart worden met de opbouw. Hoezo twee dagen??
Op 1 april de torsiestaven, voortrein met triangel ingebouwd. Het reparatiehandboek was hierbij wel nodig om de torsiestaven goed op spanning te brengen.
Nu naar de motor, koppelingshuis en versnellingsbak. Eerst met de oude primaire as de nieuwe koppelingsgroep gemonteerd.
Lamellen koppeling
Daarna de versnellingsbak gereed gemaakt door koppelingshevel, druklager met veer, de poelieas etc. te bevestigen en klaar om op de motor te zetten. Een likje verf en zie hier het resultaat.
In een keer in de auto
Aan alles was gedacht o.a. de juiste aandrijfasflenzen met M10 bouten (kan weleens verkeerd gaan), maar geheel ontschoten was het plaatsen van een veer op de distributieketting. Nu met het rijden word ik elke keer daaraan herinnerd, maar ach….uitbouwen van de motor doe je toch even??
De aandrijfassen, fuseekommen, nieuwe fuseekogels onder, remankerplaat, remschoenen en remtrommels gemonteerd en jawel het wordt weer een rijdende traction.
Hij kan weer rollen. Inmiddels wel al 6 april.
En dan ineens zitten de in- en uitlaatspruitstukken erop.
En nu naar buiten! was het devies van Ton, gelukkig scheen de zon
Nu starten met wat draadjes en kabelbomen. In de zon was dat zeker geen straf. Meteen maar de LED-verlichting gemonteerd en een wisselstroom dynamo met regelaar.
Dat dit enige tijd vergt blijkt uit het feit dat de motorkap op 29 april uit het gras gehaald werd.
De koplampen erop en afbouwen, olie vullen en final inspectie op 5 mei 2009.
Ziehier een tevreden eigenaar van de in twee fasen gereviseerde Traction.
Terugkijkend op deze twee maanden, was de klus groter dan verwacht, maar onder vakkundige leiding van Ton van Heesch en de koffie van Maria een leerzame en plezierige ervaring.
Jan Uijlings, mei 2010