20161112 121754 001

Wat is nu het geval: de Perfomotoren in de Traction had van origine een “design foutje”. De krukaskeering lekte olie. De dichting van het carter aan de krukas is bij deze motor uitgevoerd als labyrint dit zorgt ervoor dat bij draaiende motor de olie naar het carter terug gevoerd wordt. Maar dit functioneert slechts goed zolang de motor draait. Wordt hij uitgeschakeld dan blijft steeds wat restolie in het labyrint achter. Deze olie zoekt zich dan een weg naar buiten wat dan die vervelende olievlekken veroorzaakt. (tekst Huib de Bruine)

Getrouw de mores van TAN-Zuid zijn de deelnemende leden om 10 uur verzameld bij Hans en Tho in Nispen (bij Roosendaal).

De koffie en cake was welkom aangezien het gedurende de nacht enkele graden stevig gevroren had. Ook nu was de temperatuur rond de 3 a 4 graden. Ruim 20 deelnemers waren aanwezig, die benieuwd waren naar het origineel ontwerp van een olielekbakje. Trouwens we konden enkele nieuwe gezichten ontdekken tussen de aanwezigen.

Al snel werd de garage van Hans opgezocht waar Chris een korte toelichting gaf op het bijzondere onderdeel.

De tekening en ontwerp stamt af van het afdeling lid Gerrie Kersten uit Gassel. Voldoende gekopieerde informatie was voor ieder lid beschikbaar. Chris had uiteraard al een en ander voorbereid.

Zo had bij een ijzeren plaatjes van 1 mm dikte op maat laten zagen/knippen, zodat eenieder die dat wilde over tweede exemplaar kon beschikken.

Een andere optie is om als materiaal messing te nemen. Dit kun je solderen (ijzer ook, maar gevaar bestaat voor verbuiging van het ijzer.

Ook is lijmen een optie. Echter bij het uitzagen moet je enkele extra randjes er bij uitzaken, wat we later kunnen omzetten waardoor we het kunnen (ver)lijmen.

Ieders naar eigen keuze!

Vervolgens had hij de mallen van de tekening op een plaat geplakt ter illustratie hoe we te werk konden gaan. Ook had hij een kartonnen model gemaakt waardoor we ons een goed beeld konden krijgen van het onderdeel (zie foto).

Voor het samenstellen van de losse onderdelen tot een vast model kun je ervoor kiezen middels een CO2 lastechniek de delen aan elkaar te fabriceren. Solderen kan ook, maar wel met een vlam, wat het risico heeft dat het verbuigt door de hitte. Met messing gaat dat veel beter.

Met behulp van een slijpschijf (veiligheidsbril, handschoenen en oorbeschermers gebruiken) werden de mallen langzaam maar zeker eruit gehaald. In een later stadium hanteerde Hans de decoupeerzaag met een fijn metalen zaagje erin en dat ging uiteindelijk sneller, gemakkelijker, veiliger en mooier. Vooraf enkele bevestigings gaten boren en een opening voor de olie afvoer en een aftapschroef vastlassen is een must. Achteraf boren in de onderdelen, die al in een dusdanig vorm zijn gebogen is niet handig. Tevens loopt de kans dat je met het boren de constructie geweld aandoet.

Met een beschikbaar lasapparaat met een laag wattage zijn de losse onderdelen provisorisch gehecht. Lijmen of afdichten met goede kit is ook weer een optie. Hans had zijn Traction op twee oprijbruggen gereden, waardoor we konden bekijken HOE het onderdeel onder de bak gemonteerd kon worden.

Inmiddels werd nog snel een Traction van Paul Zomers gecheckt op een irritant getik in de motorruimte. Bleek een losliggende schroevendraaier te zijn, waarna de carburateur meteen nog door Huib de Bruijne beter werd afgesteld. Veel onderling contacten en uitwisselingen is toch wel de kern van een sleuteldag. De afstelling van de koplampen kan met een speciaal te verkrijgen steeksleutel uitgevoerd worden, elektra perikelen, kentekenplaten discussie enz.

De lunch werd geheel verzorgd door Tho, die ons trakteerde op home-made erwtensoep, met allerlei groentes uit hun eigen tuin. Het smaakte fantastisch! Na de koffie was toch deze dag weer aan zijn einde gekomen. Een leuke klus voor de bezitters van Perfo motoren, die je in een halve dag kunt uitvoeren, mits je de benodigde apparatuur bezit. De olievervuiling op in- of opritten zou hiermee verdwenen moeten zijn.

Mogelijk is dit een uniek onderdeel wat voorlopig aan de Tan Zuidleden is voorbehouden. Voor nadere info omtrent materiaal, tekeningen e.d. kun je contact opnemen met Chris Hahn.

John Branderhorst.