Nu stond de combinatie met de technische en elektracheck gelukkig bij onze afdeling al gepland, want inmiddels is het bijna een traditie dat in maart – voor het seizoen begint – de mogelijkheid wordt geboden je auto aan een keuring te onderwerpen.

Ton van Heesch voert dit traject al jarenlang uit en vorig jaar is daarbij zelfs de elektracheck aan toegevoegd. Deze worden door Peter Dingen en Jef Thoelen uitgevoerd, terwijl Ton het technische gedeelte voor zijn rekening neemt. Peter was deze keer echter verhinderd.

De nieuwsbrief was nog niet uit of we hadden al 5 deelnemers. Op de dag zelf kwamen spontaan ook nog enkele leden langs om te bezien of er nog een mogelijkheid was voor een plaatsje voor de checks. Iets te veel van het goede, maar in principe kreeg iedereen nog een kans. Volgend jaar moet het iets anders. Totaal zijn er deze dag 11 traction gekeurd!

Bij aanvang tijdens de koffie/thee maakte Ton van Heesch zich sterk voor de constatering dat veelal dezelfde auto’s steeds werden aangevoerd. De uitnodiging voor de checks zou vooral voor die leden noodzakelijk zijn, die hun traction maar af en toe de weg op laten komen. Volgende keer wordt expliciet die grote groep leden uitgedaagd om te komen. Waarvan acte!

De start werd snel gemaakt en in een simultaan versie werden de checks apart uitgevoerd, zodat niemand in de weg liep en zo de voortgang niet verstoord werd. Bij de elektrocheck werd de eigenaar belast met het maken van aantekeningen van de opmerkingen, die de keurmeester Jef constateerde. Bij de techniek had Siraar Jans zich als vaste assistent-keurmeester opgeworpen. Hierdoor wordt de betrokkenheid van de eigenaar bij het gebrek verhoogd en tevens werd er de oplossing bij gegeven. Hiervan leren we allemaal. Voor de belangstellenden was er overigens genoeg te zien en te horen.

Ook was Harrie ABC van de partij met zijn totale collectie 6 volt leds. Een novum was dat hij een nieuw ontwerp voor de koplampen kon presenteren. Op een demo-bord had hij de oude type lampen en de nieuwe (LED) duplolampen naast elkaar gemonteerd. Zowel de enorme lichtopbrengst viel op maar ook het lagere ampère gehalte, waardoor zelfs het voltage bijna niet werd verlaagd.

De technische check a.d.h.v. een checklist leverde bij de tractions toch veel punten op die aandacht verdienen:

- CO-gehalte stond bij ongeveer een derde te hoog stationair, en bij 3 auto’s ook te hoog tijdens het        rijden.

- Wiellagers die gesmeerd dienen te worden 2-3 auto’s.

- Hoezen van fusee of van stuurwielhuis gebarsten (2 auto’s).

- Fusee te veel speling - nog nastellen bij 2 auto’s.

- Versleten stuurkogel 2 auto’s (pas te checken na stellen fusee).

- Remmen blijven plakken bij 2 auto’s (door siliconen vloeistof zwellen de cups, en 1 defecte klep in hoofdremcilinder).

- Defecte handrem/ handremkabel te slap.

- 1 lekke uitlaatpot.

- Remcilinder lek/ natte voering.

- Banden te oud - haarscheuren (enkele auto’s).

- Lage bandenspanning bij enkele auto's.

De elektra check – ook hier a.d.h.v. een checklist- resulteerde in:

  • 2x Accu leeg (waarvan 1 te weinig laadspanning) Zowel accu's die niet uit hun "winterslaap" komen (einde carrière) of als het laadcircuit niet voldoende kan bijladen.
  • Opvallend: ook de wisselstroomdynamo’s geven geen garantie op een feilloze stroomvoorziening. De bijhorende regelaars werken niet altijd goed op 6 Volt dynamo’s. Bij de zwakke accu’s was ook een GEL-accu vertegenwoordigd, die toch een voor een lang leven geadviseerd worden.
  • Enkele gevallen van losse aansluitbouten, helaas meestal op de forse klemmen van starters, hoofschakelaars en accu's. Dit zijn ernstige inbreuken, die tot brand kunnen leiden. Regelmatig natrekken is een easy fix.
  • Kabels losgetrild of kabelschoen los te trekken.
  • Knipperautomaat die niet goed werkte.
  • Verder ook (relatief veel) slechte verbindingen aan schuifstekkers. Onkundige krimping, overgesoldeerd, of slechte kwaliteit materiaal.
  • En tenslotte toch een aantal lichten gevonden, die niet functioneren. Ook hier lijkt me regelmatige controle noodzakelijk.

Het was weer heel gezellig, zeker met het warme weer, leerzaam en veel resultaat. De lunch was eveneens de gelegenheid om met elkaar wat van gedachte te wisselen. Maria van Heesch had een lekker keuze menu van soepjes klaar staan en dat gaat er altijd in bij de sleutelaars. De regendruppels aan het einde van de dag meldden dat het goed geweest was. Om 18.uur was iedereen vertrokken. Maria en Ton wederom bedankt voor jullie gastvrijheid.

Marc Vos, Jef Thoelen, Siraar Jans, Ton en Maria van Heesch en John Branderhorst.