Na de gebruikelijke koffie met, kwamen twee versnellingsbakken op tafel en stonden vier Traxions voor de garage. Tevens waren er ca 15 specialisten aanwezig met diverse bijdragen zoals; werken met handen en presteren met aanwijzingen. De verdeelde aandachtspunten waren; (1)Pieter van der Stallen had een gescheurde brug voor de bevestiging van de differentieel en een speciale drukgroep, waarmee Pieter al jaren schokkend door het leven gaat. (2)Pim had een gereviseerde versnellingsbak. (3)Henk een tikkende Traction. Nadat eerst de indruk ontstond dat Pieter een nieuw huis van de versnellingsbak zou moeten hebben, bleek gelukkig dat de meegebrachte brug de gescheurde brug kon vervangen. Als oorzaak van de scheur werd het bokken van de drukgroep bij optrekken en het loszitten van de bevestigingsbouten van de brug (7-8 Kgm) vastgesteld.

Na montage begon het afstellen door onze gediplomeerde klokkenmaker Huib. Micro (bijna nano-) instrumenten werden uitgepakt en differentieel as (ruimte satellietwieltjes) en kroon tandwiel nauwkeurig afgesteld. Daar dit veel te snel ging en het nog lang geen lunchtijd was, werd besloten om alles toch maar weer te demonteren en voor alle zekerheid de afstand tussen pion en kroonwiel te meten. Na demontage van het differentieel werd vakkundig de, op de pion aangegeven afstand, gemeten en zie … deze was niet correct. Dus te stellen door; aan de andere zijde het deksel en de voorste lager onder met alle stelplaatjes te verwijderen, de juiste stelplaatjes weer aan te brengen en met voldoende geduld en locktide alles weer te monteren. Nu meten ..en bingo, afstand was goed. Na montage van het differentieel de speling pion-kroon en satellietwieltjes afgesteld.

Wat de schokkende koppeling betreft werd niets schokkends aangetroffen. Een nieuwe drukgroepplaat bleek niet te passen dus dan maar weer ontvetten en de drukvingers afstellen.

Ondertussen werd het differentieel van Pim afgesteld, waarbij bleek dat de satellietwieltjes teveel speling hadden. Dus demontage differentieel en afstelringen satellietwiel plaatsen. Na montage dezelfde procedure als bij Pieter en weer iemand gelukkig.

Het tikken van de Traction van Henk, tijdens rijden, bleek te komen uit de kilometerteller, nadat de Km-kabel gecontroleerd was op eventuele onechte bochten. Het zou de dagteller of totaalteller kunnen zijn, maar dat is pas vast te stellen als het instrumentenpaneel onder het dashboard verwijderd wordt. Henk gaat dit op zijn gemak eens bekijken.

Na heerlijke erwtensoep, worstenbroodjes, zalm-wraps en stokbrood Franse kaas, bleek ons broodtrommeltje toch wel tegen te vallen, maar voldaan werd de dag afgesloten door de deze goede zorgen van Jooske en Pim, het woordje van Guus en natuurlijk de, inzet van de 15 experts en het mooie weer.

Bedankt allen!

Jan Uijlings