24 januari 2007
Hallo Tractionistes,
De portieren van een auto of zoals in ons geval een "Voiture" maken voor een groot gedeelte de aanblik op de carrosserie. Het is dus van belang dat deze met de grootste zorg behandeld worden. Regelmatig zie je auto's met niet geheel juist sluitende of scheef hangende portieren. Het is niet altijd even evident om dit voor elkaar te krijgen, maar we gaan ons uiterste best doen om dit wel voor elkaar te krijgen. Nadat de deuren verwijderd waren (zie vorige afleveringen) zijn we begonnen met het verwijderen van de ramen, de rubbers en de bekleding. Dit alles is er heel en intact uitgekomen. Daarna komt het weghalen van het hang- en sluitwerk. Iedere fabrikant heeft weer zijn eigen manier van bevestiging en zo ook onze André. De meeste zaken zijn snel te verwijderen, echter de klinken hebben ons wel even nadenken gekost. Het blijkt dat je even een handigheidje moet weten anders krijg je ze er niet af. Als je alles los hebt moet je de klink iets naar beneden doen en pas dan kan deze uit de deur worden getrokken.
Daarna komen de raammechanieken. Hiervan zijn er enkele aan vernieuwing toe. Door het ontbreken van waterafvoeren aan onze Traxen komt er veel vocht bij deze mechanieken. Dit merk je ook wel als je de ramen en de rubbers eruit haalt. Als alles uit deuren is verwijderd begint het schoonmaken.
We werden door meerdere ervaringsdeskundigen gewaarschuwd om de portieren niet te stralen vanwege de spanning en hitte bij de bewerking. Wij hebben ervoor gekozen om eerst alle verf te verwijderen met een verfoplosser. De droog en broos geworden verf (onze auto komt uit een droog gedeelte in Frankrijk) is zeer moeilijk te verwijderen en geeft tijden het schuren extreem veel stof. Daarom eerst de verf verwijderen met de verfoplosser en daarna kunnen we de deuren met een speciale schuurpad verder blank maken.
Nadat de deuren geheel blank zijn kunnen we de balans gaan opmaken en de staat van de deuren gaat bepalen. We hebben ontdekt dat er één deur is waaraan gelast moet worden de andere deuren zijn (geloof het of niet) in perfecte staat. Verder is er een deurklink door de oudheid van het materiaal geheel verpulverd. Het word dus nog even zoeken naar de juiste versie, maar die kom je ook wel weer eens tegen. Het gaat om diegene met het slot erin, rechts voor dus. Nog één of twee raammechanieken en nieuwe rubbers en de schade blijft dus al bij al binnen de perken.
Volgende keer ga ik het hebben over "Stralen of Dompelen".
Au Revoir!
Frank en Francis Kok
-
-
Ledenvergadering TAN Zuid jan. '24
-
En nu naar de bubbels
-
Op het nieuwe jaar, gezondheid en veilige TA-kilometers
-
-
Henk 49 jaar lid van TAN Zuid
-
Belangstelling genoeg voor een ritje
-
En de eitjes waren er weer op de A t/m ZX markt
-
Johan de Looff vertelt alles over lelies bij de opening van de sleuteldag
-
Excursie 'Alles over banden en uitlijnen'
-
Uitreiking wisselbeker HMV 2023
-
Hemelvaart weekende Tulderheyde
-
Waar zullen we eens beginnen te controleren
-
Mooi decor bij de Kastelenrit
-
Wat een schatje hè
-
Kastelenrit in Limburg op ook smalle weggetjes
-
Mosselmaaltijd in Yerseke
-
Mooie kontjes bij de start van de Jubileumrit
-
Ruitenwissers??
-
Kastelenrit vertrek na de rondleiding
-
Zouden ze in de middeleeuwen al bekend zijn met chevrons?
-
Sleuteldag bij Wiljan Cats
-
Hemelvaart 2023
-
Café Parler
-
Vriendschapsrit samen met de BOCC
-
Museum de Vondhoeve (vertrekpunt vriendschapsrit met de BOCC)
-
En weer een 50jarig gebakje (Jubileumrit)
-
Groepsfoto Excursie bij OOTO Berkel-Enschot
-
Een Frans decor bij de Franse lunch Zusters van Catharinadal Oosterhout
-
-
!e prijs "Blinkend en weerspiegelend"
Nel Zomers -
2e Prijs "Hoffelijke omgang"
Nel Zomers -
3e Prijs "Traditioneel vakwerk Marcel Piters
-
A t/m ZX Markt Brunssum; het promotieteam
-
A t/m ZX markt 2023 te Brunssum
-
Excursie bij OOTO (allemaal kijken naar de stuurbekrachtiging)
-
Jubileumjaar raamvlaggetje
-
Voorjaarsrit / Jubileumrit (Maasdijkenroute)
-
-
TAN Zuid 50 jaar
- Gegevens
Dagboek van een Traction deel 8
Het schoonmaken van de portieren