14 december 2006

Hallo Tractionistes,

Tijdens de sleuteldag van oktober (2006) werd de versnellingsbak geheel op vakkundige wijze gedemonteerd. Zulke momenten zijn altijd spannend. Zeker als je een voertuig hebt gekocht waarvan bij jou voor wat betreft motor en versnellingbak niets bekend is. De buitenkant is altijd wel in te schatten maar hoe zijn de tandwielen, bussen lagers en assen.

Bij het sleutelen ging eerst de deksel eraf en dat zorgt (zeker met die hoeveelheid mensen erbij) meteen voor commotie. Voor wat je van boven kan zien blijken dan in ieder geval de tandwielen in zéér goede staat te zijn. Zeker is het prettig om te zien dat het kroon en pignonwiel in deze versnellingsbak in prima staat zijn. Verder de assen en lagers verwijderd en gedemonteerd.

Dan is het tijd voor het opmaken van de balans. Er blijken enkele (twee) bronzen busjes in de bak gebroken te zijn. Op de meeste lagers zit toch wel wat speling maar goed, deze vervang je toch altijd (is mijn mening). Op het differentieel blijkt wel enige speling te zitten maar de geleerden vertellen direct dat dit een kwestie is van opvulplaatjes. Al met al dus een zeer geslaagde dag. (geluk is met de dommen dus hiermee worden mijn spelfouten vergeven!)

Daarna ben ik de bak geheel gaan spoelen. Onderdeeltje voor onderdeeltje in de spoelbak en alles met de nagelborstel helemaal schoon en vrijgemaakt van ale aanslag. Dan blijkt echt pas in wat voor goede staat de bak verkeert. Het is een tijdrovend karweitje maar je krijgt er dan ook heel veel voor terug. Daarna ben ik verder gegaan met het schoonmaken van het koppelingshuis en de losse onderdeeltjes die hieraan zitten. Al de onderdelen schoongemaakt, van een laagje grondlak voorzien en afgelakt in de juiste kleur. Het huis van de versnellingsbak moet nog wel worden gestraald en zal daarna zwart gespoten worden. Volgens een kenner is dit de originele kleur hiervoor.

De bak is klaar voor verdere revisie en montage. Volgende keer zal ik het hebben over de velgen en de portieren van de auto.

Au Revoir!

Frank en Francis Kok

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Image
De kist met "vieze" onderdelen
Image
Dezelfde kist na een dagje spoelen en schrobben met een nagelborsteltje
Image
Het gespoten koppelinghuis weer klaar