14 december 2006
Hallo Tractionistes,
Tijdens de sleuteldag van oktober (2006) werd de versnellingsbak geheel op vakkundige wijze gedemonteerd. Zulke momenten zijn altijd spannend. Zeker als je een voertuig hebt gekocht waarvan bij jou voor wat betreft motor en versnellingbak niets bekend is. De buitenkant is altijd wel in te schatten maar hoe zijn de tandwielen, bussen lagers en assen.
Bij het sleutelen ging eerst de deksel eraf en dat zorgt (zeker met die hoeveelheid mensen erbij) meteen voor commotie. Voor wat je van boven kan zien blijken dan in ieder geval de tandwielen in zéér goede staat te zijn. Zeker is het prettig om te zien dat het kroon en pignonwiel in deze versnellingsbak in prima staat zijn. Verder de assen en lagers verwijderd en gedemonteerd.
Dan is het tijd voor het opmaken van de balans. Er blijken enkele (twee) bronzen busjes in de bak gebroken te zijn. Op de meeste lagers zit toch wel wat speling maar goed, deze vervang je toch altijd (is mijn mening). Op het differentieel blijkt wel enige speling te zitten maar de geleerden vertellen direct dat dit een kwestie is van opvulplaatjes. Al met al dus een zeer geslaagde dag. (geluk is met de dommen dus hiermee worden mijn spelfouten vergeven!)
Daarna ben ik de bak geheel gaan spoelen. Onderdeeltje voor onderdeeltje in de spoelbak en alles met de nagelborstel helemaal schoon en vrijgemaakt van ale aanslag. Dan blijkt echt pas in wat voor goede staat de bak verkeert. Het is een tijdrovend karweitje maar je krijgt er dan ook heel veel voor terug. Daarna ben ik verder gegaan met het schoonmaken van het koppelingshuis en de losse onderdeeltjes die hieraan zitten. Al de onderdelen schoongemaakt, van een laagje grondlak voorzien en afgelakt in de juiste kleur. Het huis van de versnellingsbak moet nog wel worden gestraald en zal daarna zwart gespoten worden. Volgens een kenner is dit de originele kleur hiervoor.
De bak is klaar voor verdere revisie en montage. Volgende keer zal ik het hebben over de velgen en de portieren van de auto.
Au Revoir!
Frank en Francis Kok
-
-
Ledenvergadering TAN Zuid jan. '24
-
En nu naar de bubbels
-
Op het nieuwe jaar, gezondheid en veilige TA-kilometers
-
-
Henk 49 jaar lid van TAN Zuid
-
Belangstelling genoeg voor een ritje
-
En de eitjes waren er weer op de A t/m ZX markt
-
Johan de Looff vertelt alles over lelies bij de opening van de sleuteldag
-
Excursie 'Alles over banden en uitlijnen'
-
Uitreiking wisselbeker HMV 2023
-
Hemelvaart weekende Tulderheyde
-
Waar zullen we eens beginnen te controleren
-
Mooi decor bij de Kastelenrit
-
Wat een schatje hè
-
Kastelenrit in Limburg op ook smalle weggetjes
-
Mosselmaaltijd in Yerseke
-
Mooie kontjes bij de start van de Jubileumrit
-
Ruitenwissers??
-
Kastelenrit vertrek na de rondleiding
-
Zouden ze in de middeleeuwen al bekend zijn met chevrons?
-
Sleuteldag bij Wiljan Cats
-
Hemelvaart 2023
-
Café Parler
-
Vriendschapsrit samen met de BOCC
-
Museum de Vondhoeve (vertrekpunt vriendschapsrit met de BOCC)
-
En weer een 50jarig gebakje (Jubileumrit)
-
Groepsfoto Excursie bij OOTO Berkel-Enschot
-
Een Frans decor bij de Franse lunch Zusters van Catharinadal Oosterhout
-
-
!e prijs "Blinkend en weerspiegelend"
Nel Zomers -
2e Prijs "Hoffelijke omgang"
Nel Zomers -
3e Prijs "Traditioneel vakwerk Marcel Piters
-
A t/m ZX Markt Brunssum; het promotieteam
-
A t/m ZX markt 2023 te Brunssum
-
Excursie bij OOTO (allemaal kijken naar de stuurbekrachtiging)
-
Jubileumjaar raamvlaggetje
-
Voorjaarsrit / Jubileumrit (Maasdijkenroute)
-
-
TAN Zuid 50 jaar
- Gegevens
Dagboek van een Traction deel 6
Het demonteren van de versnellingsbak