Al vroeg kwam een aantal Tractions de oprit opdraaien aan de Oetelaar in Schijndel. We waren vandaag te gast bij Ton en Maria van Heesch. Jan Uylings had een strakke planning opgezet voor het inspecteren en doorlichten van 7 auto's. Voor elke auto was een tijd gereserveerd. Ook waren enkele leden van de ploeg sleutelaars aanwezig om Ton mee te helpen.

Tussendoor genoten we van de koffie en de soep die Maria ons op de deel serveerde. Buiten was het kil en koud, en binnen brandde de houtkachel. Onze voorzitter Guus probeerde hier met een vriendelijke hint de gastheer te verleiden om er vooral een clubhuis voor TAN zuid van te maken, maar gastheer Ton liet zich natuurlijk niet voor dit karretje spannen. Wel gaf hij aan dat de club natuurlijk welkom is voor dit soort belangrijke controles. "Samen uit, samen thuis met de ritten en veiligheid voor alles", daar gaat het om in Zuid. En dat kunnen wij ook van harte onderschrijven.

Pim verraste ons nog met een kist vol boeken van de clubshop over de Traction. Ik vond een leuke serie Almach Citroen uit de jaren 80 voor een redelijke prijs. En zo werden nog meer boeken 'ontdekt' door de aanwezigen.

De resultaten van de check

Het was een drukke dag voor onze controleur(s). Elke auto kreeg een grondige inspectie, zowel optisch als mechanisch met het oog op de veilige werking. Dus geen grote reparaties, maar wel de belangrijkste controles. Een aantal bevindingen:

- een handrem die leek alsof ie werkte, maar in de praktijk bleken de achterremmen aan te lopen.

- een achteras waarvan de torsieveer niet goed was gemonteerd.

- nog een handrem die niet goed functioneerde.

- remvoeringen die versleten waren

- vet dat door de remmen naar buiten sijpelde

- te weinig vet op de doorsmeerpunten

- een aantal auto's was in perfecte staat

Ook bleek dat sommige garagisten niet altijd uw remtrommels demonteren bij een grote beurt. Dat hoort wel en soms heb je daar ook speciaal gereedschap bij nodig (te leen via de club).  Ook degenen die zelf onderhoud uitvoeren zien soms dingen over het hoofd die een ander wel ziet. Dus daarom ook voor de sleutelaars onder ons is het slim om de auto te laten nakijken.

Ton en Maria, bedankt voor deze nuttige dag in jullie gastvrije boerderij. We komen graag terug op 4 april voor de tweede serie auto's.

Op 4 april werd weer een hele dag gewijd aan de technische check. Ook hier viel op dat de remmen en de handremkabels de zwakke plekken zijn van de meeste Tractions. Zo werd het volgende geconstateerd:

- vastgeroeste handremkabels waardoor de achterwielen niet vrijlopen

- een remtrommel rechtsvoor was verkeerd gemonteerd. Er was vet op de konische passing gedaan. Dit moet droog worden gemonteerd. Het resultaat was dat de remtrommel los was gaan zitten en alle kracht bij remmen en optrekken op de spie werd afgewenteld. Dit kan leiden tot het aflopen van een wiel !

- achterwielen met teveel speling op de lagers

- remsegmenten verkeerd gemonteerd (lange en korte zijde) waardoor remmen niet goed af te stellen waren

- defecte spanningswisselaar

En ook dit keer waren er natuurlijk auto's in goede staat. Toch overweegt het afdelingsbestuur om in het najaar deze technische check te herhalen. We zullen kijken of het mogelijk is om in West-Brabant / Zeeland een lid met APK keurmeester ervaring bereid te vinden om de check uit te voeren. Ook voor Limburg zou bij voldoende belangstelling een dag kunnen worden georganiseerd. Laat ons weten wat u ervan vindt!

Marc Vos
{gallery}tanzuid/sleuteldagen/sleutel20090703/gallery}