Marc, Jac, Jan, Gaston, Peter en Huub, Ben en Paul lieten vol trots een voor een hun Dames op de brug omhoog zetten. Niet lang daarna verdween Ton met zijn looplamp onder de auto voor een visuele inspectie. “Een goede monteur kijkt eerst of hij iets afwijkends ziet, en gaat daarna met zijn gereedschap verder checken” aldus onze ervaren keurmeester. Wij werden ook bij de les gehouden, want niet elk symptoom dat werd gevonden had een eenduidige reden voor het gebrek. Dus wij mochten raden naar de oorzaak van het probleem. Dan blijkt al snel dat wij allerlei zaken zouden loshalen en vervangen, maar de echte oorzaak nog niet oplossen. Dus ervaring helpt om de juiste maatregelen te nemen.
Ook al vertroetelen wij onze auto’s graag zelf of bij de vakgarage, toch bleek er weer het nodige aan de hand, soms klein, soms minder klein… Een veel voorkomend euvel bleek de handremkabel die door het slijten van de remvoeringen nagesteld moest worden, of waarbij het ene wiel wel en het andere niet werd geremd… ook dit was met nastellen op te lossen.
Auto 1 – remslangen voorzijde gebarsten en hard toe aan vervanging – handrem nastellen – remvoeringen voor en achter zijn aan hun laatste seizoen bezig – triangel rechtsvoor opnieuw vastzetten - speling op het stuurhuis corrigeren door navullen met vet
Auto 2 – kokerbalken links en rechtsachter geheel verrot en moeten vervangen worden – voorwiel lagers aan vervanging toe – rubbers van de wieg voorwielophanging versleten – handremkabel nastellen
Auto 3 – band rechtsvoor flink ongelijk afgesleten en wisselen met achter – natte plug benzinetank pakking vervangen
Auto 4 – moer aandrijf as verder vastgedraaid – lager linker achterwiel een keer vervangen
Auto 5 – handrem nastellen – remmen links en rechtsvoor blijven plakken na loslaten rempedaal: het bleek dat de remslangen vervuild waren omdat de coating loslaat en vervangen moeten worden.
Auto 6 – handrem nastellen – rem rechtsachter was niet meer na te stellen omdat het ene stelplaatje dol was en het andere muurvast zat. Deze auto had net een kostbare remmenrevisie ondergaan bij een erkende garage…. En passant werd ook een probleem van een onregelmatig lopende motor opgelost, dit kwam doordat de verdelerkap haarscheurtjes had. Ton keek even in zijn voorraad en wist ook deze situatie snel en vlekkeloos op te lossen met het juiste onderdeel.
Auto 7 – viel uit op weg naar de keuring, gelukkig in het centrum van Schijndel. Via een spontane sleepactie kwam ook deze auto bij de familie van Heesch aan. Het bleek dat de contactpunten dicht zaten en versleten waren.
Al met al bleek dus dat auto 1, 2, 5 en 6 binnenkort gerepareerd moeten worden om weer veilig en vertrouwd te functioneren. Auto 3, 4 en 7 kwamen met wat lichtere afwijkingen goed door de test.
Tussen de bedrijven door genoten we van een gezellige lunch – met dank aan onze gastvrouw Maria van Heesch ! Onze keurmeester Ton bedanken we voor zijn inzet voor onze veiligheid!
We hebben het al vaker gezegd, maar herhalen het nog maar eens een keer:
- DOE MEE met deze jaarlijkse GRATIS technische check
- Wij zien graag elk jaar NIEUWE DEELNEMERS dus meld je nu vast aan bij sleutel coördinator Chris Hahn (
- Ook al doe je regelmatig onderhoud zelf of via een garage – een SECOND OPINION werkt in je voordeel
- Neem je verantwoordelijkheid en zorg dat je VEILIG de weg op kunt met jouw FAMILIE & CLUBGENOTEN, het is een kleine moeite
- Of je nu veel of weinig rijdt – het remsysteem SLIJT ALTIJD ook bij stilstand
Marc Vos
Voorzitter TANZuid
{gallery}tanzuid/sleuteldagen/sleutel20130413{/gallery}