Op zaterdag 16 maart was het weer zover. 6 leden, waaronder enkele bestuursleden, hadden zich gemeld voor deze controle. Ook was er een nieuw lid, die recent een traction had aangeschaft. De weersvoorspellingen waren niet te best, maar dat weerhield niet dat de eerste tractions tijdig, ondanks de stromende regen, om 10 uur aanwezig waren voor de koffie en thee. Op tijd komen is immers een vast pandoer voor de leden van de afdeling ZUID.
Ton beschikt niet over een eigen remmentestbank, dus had hij met een plaatselijke onderneming geregeld, dat de traction daar even op deze pijnbank mochten. Zowel de voor- als de achterremmen en de handrem werden getest. Tweemaal oprijden en de laatste test gold als uitkomst. Foto’s van de display werden gemaakt als bewijs. De keuringen op zich verliepen vlot. De gebreken waren ook weer niet van de lucht. Een pitmanarm vertoonde veel speling, remmen die niet geheel voldeden, speling op de lagers, een band vertoonde een losgeraakt stuk rubber, waardoor het canvas zichtbaar was. De evt. handremkabels werden direct gecorrigeerd, lampen, waarvan het lichtbeeld verkeerd was, een los portiervanger, ….
Door Ben Mooren werd met een tester de kwaliteit van de remvloeistof(water) gemeten. Dat lukte aardig, alhoewel bij aanwezigheid van silicone vloeistof dat niet lukt. Tijdens de middagpauze werden we weer getrakteerd door Maria, eega van Ton, op erwten- en tomatensoep. Daarmee krijg je veel leden stil! Ton had voor de aanwezigen, inmiddels aangegroeid tot 12 personen, een gewetensvraag in de vorm van een pubquizz.: Hoe ververs je het beste de remvloeistof( Ps. geen olie noemen). De meningen liepen uiteen, maar de juiste methode is daarna uit de bus gekomen, zodat de leden van de technische commissie met hun sleuteldag in april weer vooruit kunnen. Daar worden de remmen weer eens goed behandeld, aan de hand van een traction, die daarvoor gebruikt wordt.
Daarna werden Maria en Ton al op voorhand bedankt voor hun gastvrije ontvangst met een bloemetje en een model van een “wieltje”. Op de vraag of hij in aanmerking wilde komen als adres voor de leden, om reparaties te laten uitvoeren, zoals TAN dat weer onlangs in gang heeft gezet, was zijn antwoord volmondig JA! Eens te meer is weer aangetoond, dat een dergelijke controle noodzakelijk is, zeker als het rijseizoen voor de deur staat. Enkele leden gaan met enige spoed aan de slag om de technische euvels op te heffen en gaan dan weer met een gerust hart de weg op. Hulde aan de technische controleurs, die ons bijstaan in de hobby, om veilig de weg op te kunnen gaan. Na de laatste controle was het tijd voor koffie en thee en intussen weer tijd voor de nodige verhalen, vragen en koffie klets. Zelfs enige moppen werden over de tafel getapt. De sfeer was als vanouds: open, gezellig en nuttig. Daar blijven we – als afdeling - op inzetten.
John Branderhorst.
{gallery}tanzuid/sleuteldagen/Technische check 2019 schijndel{/gallery}