Na enige discussie en ongetwijfeld glazen prikkelend vocht is besloten deze auto door TANZuid (specialisten) te onderzoeken op haalbaarheid van restauratie. De gastheer en –vrouw Geert en Leontien van Eijk in Heeze hadden ervoor gezorgd dat de DS op de oprit stond, en een lijst van de eerste bevindingen voor aanvulling die dag beschikbaar was. Na de inleiding en uitleg was het de bedoeling om aan het einde van de dag te weten wat de kosten zouden zijn voor het halen van een APK en de kosten voor een volledige restauratie.


Twintig mannen gewapend met de lijst in de ene hand en een kop koffie in de andere, verder met een goed humeur en maar drie Traxion overalls, storten zich op de DS. De echte specialist stond op, in dit geval lag hij onder en naast de DS. Ton Helbers was, ook uit nostalgie, niet meer te stuiten. Binnen een half uur lagen de achterspatborden, beschermkappen ex- en interieur achter er kompleet af/uit. Motorkap open middels een bezemsteel en er was nauwelijks plaats genoeg om de twintig paar nieuwsgierige ogen de kost te geven.

Eerste diagnose: Motor loopt op drie cilinders, vacuüm slang vervroeger was poreus, koppakking was lek, remblokken voor tot op het ijzer versleten, hydrauliek leiding RA lek, dakrand boven verdikt (dus verroest) en instapdorpel en kokerbalk onder op diverse plaatsen zacht.

Na de eerste diagnose kwamen de opmerkingen van de velen die zich alleen geestelijk op de DS hadden gestort: “”We houden ons toch maar bij een Traction”” en “”alles weer terug zetten en een bordje Te Koop plaatsen””.

Henk had inmiddels een van de overalls geactiveerd en Citroenworld bracht een oplossing voor de lekkende hydrauliekleiding. De bougies van de derde en vierde cylinder werden verwijderd, onsteking geheel nagekeken.

De geestelijke en lichamelijke ontspanning werd ingeluid door Leontien en Wilma Helbers, die een voortreffelijke Amerikaanse lunch hadden klaargemaakt en ons daartoe uitnodigden. Bij TANZuid gaan zelfs met het bord vol, de discussies gewoon door en werd het beeld voor de namiddag-activiteiten duidelijker. Echter de lunch kreeg de verdiende aandacht en nam de tijd. Al nippend aan een heerlijk glas wijn, bier of fris moest toch maar weer eens gestart worden met de DS. Deze voiture stond inmiddels aardig naakt onder de carport.

De uiteindelijke diagnose was: Verbrande kleppen van de vierde cylinder, koppakking moet vervangen worden, remblokken voor maar zeker ook de remvoeringen achter waren nodig aan vervanging toe. Het dak verwijderen alleen als de bodembalken en dorpels vernieuwd zijn. Speling op de voorwielen, kogels vervangen. En arme Chris die de (was)lijst bijhield kwam inmiddels papier te kort. Binnen een half uur waren de (bescherm)platen binnen en buiten, en de spatborden weer op hun plaats. De achterbank er weer in en inmiddels de oprit vol onder de hydrauliek vloeistof LHM en Franse klei.

Conclusie van de kosten door APK-keurmeester Ton:

  • Voor een APK: 1-2 weken werk kosten € 1000-2000
  • Algehele restauratie: onder, binnen en boven € ca 10.000,-

Met deze wetenschap en opgedane verbale kennis konden we weer voldaan de sleuteldag afsluiten met dank aan de Geert en Leontien en Ton en Wilma. En natuurlijk de 20 experts, die de vakmensen van geestelijke informatie konden voorzien.

Ergo een geslaagde sleuteldag TANZuid.

Jan Uijlings