Het bezoek van onze majesteit was nog maar net 2 weken geleden, en dus stuurden we onze dames erheen om het met eigen ogen te aanschouwen. Er waren diverse sleutelaars uit het Limburgse en Brabant aanwezig. Huib was vanuit Zeeland per Traction gekomen. We waren al snel met elkaar aan de praat tijdens de koffie. Onderwerp van de sleuteldag was het leren kleppen stellen en het afstellen van de ontsteking en doorsmeren van de auto. Een kleine beurt dus, en wat zijn daarbij de trucs. Nu hadden we het geluk dat Huib in ons midden was die ons helder en duidelijk liet zien hoe het klusje in zijn werk gaat. 

Ons Tooske (zo noemen wij onze Trax) had net 1500 km achter de rug van een rit naar de Elzas en haar klepkes mochten wel eens worden nagezien. Sommigen adviseren een maal per jaar kleppen stellen, maar anderen zeggen dat 1500 km een mooie afstand is hiervoor. We hadden ons voorbereid door het artikel van Ben Kulsdom te lezen en zijn mooie checklist met de regel van 9 uit te printen. Het begint met het goed warm rijden van de motor (minstens 15 minuten) en drink daarna een kop koffie. Tenminste dat deden wij wel. Vervolgens werd madame opgekrikt bij het linkervoorwiel. Het kleppendeksel werd gelicht en de achtergebleven pakking werd verwijderd. Huib toverde uit zijn tas een mooie rol met industriële pakking die uitstekend afdicht. Die mag er straks weer op. We hadden zelf een rubberen en een kurken pakking meegenomen, maar die kon weer terug in de doos. 

Vervolgens even de maatvoering opgezocht en dan maar voorzichtig draaien aan het voorwiel (in de 3e versnelling). Bougies gewoon laten zitten. Gaat een klep helemaal ingedrukt, trek daar dan 9 vanaf en je hebt de klep die vrij komt om te stellen. De checklist van Ben is hier een handig hulpmiddeltje bij. Je moet namelijk ook weten wat de in- of uitlaatklep is. Voelertje ertussen en meten dat het nog lekker stroef er tussen door kan. Huib had een handig stukje gereedschap waarmee je de tuimelaar kunt afstellen. In plaats van een schroevendraaier en ringsleutel een soort van 2-in-1 ding (klepstelsleutel verkrijgbaar bij Jose Franssen). Na het stellen de pakking op het deksel aanbrengen en ervoor zorgen dat je het deksel in de juiste manier erop zet. (Er zit een rechte en schuine kant aan en die moeten in lijn zijn met het blok. De rechte kant zit bij mijn BN bij de carburateur). Ook viel op dat ik een metalen pannensponsje onder de olievuldop had zitten. Dat zorgt ervoor dat eventuele oliedampen condenseren en de olie weer terugloopt in het kleppendeksel.

Daarna werd de opening van de contactpunten gecheckt en lichtjes bijgesteld. De timing van de ontsteking stond prima, dus ook dat was weer geregeld. Druppeltje olie op het viltje in de verdeler en voorzichtig de kap rechtop terug plaatsen. Het koolstiftje in de kap wil nog wel eens breken volgens onze Huib. 

De vetspuit werd tevoorschijn gehaald en alle smeernippels van de voorwielophanging kregen weer een lik vet toegediend, evenals het schakelhuis en de waterpomp. Dat staat elke 1000 km in de voorschriften. Kan je nagaan dat je vroeger regelmatig even naar de garage moest om door te smeren. Of je kroop er zelf onder op zaterdag. Luchtfilter werd ook nog even nagekeken, en daar mag een nieuw papieren filter voor worden geregeld.

En was er iets van te merken op weg naar huis? Ons Tooske reed al lekker, maar je merkte duidelijk dat het sturen weer net iets soepeler ging, en ze net weer wat lekkerder optrekt en op de snelweg snort. Meteen ook maar eens de vervroegingsknop goed naar rechts gedraaid bij deze hoge toerentallen. Met als resultaat een mooi verbruik van 1 op 9,5. 

Na een heerlijke verse aspergesoep en broodjes met knakworst ging Theo's auto de garagedeuren binnen en ook daar werden de klepjes gesteld. De garage stond al snel vol. Hoeveel hoofden passen er eigenlijk onder een motorkap vraag je je dan af? Ook Theo kon na de beurt weer goedgemutst naar huis toeren.

Familie Hahn, van harte bedankt voor de gastvrije en heerlijke ontvangst.  Huib bedankt voor de duidelijke instructie, nu weten we allemaal hoe we onze klepkes goed laten tikken.

Mooi, zo'n dag samen, en nog wat geleerd ook!

Marc Vos