Reden waarom Leo ons dan ook uitnodigde bij hem in zijn mooie boerderij in Wintelre ( eigenlijk Weintersel, een van de 8 Zaligheden in de Brabantse Kempen) de sleutelbijeenkomst te organiseren.

Leo had al de nodige voorbereidingen aan zijn Traction gerealiseerd. De Trax was ontdaan van haar 4 wielen, stond op 4 bokken en een houten constructie (!) te wachten op de montage van een onlangs via Marktplaats gekochte kantel beugel. Doel was de Trax te kantelen en de revisie van de onderzijde van deze dame eens flink aan te pakken. Naast alle onderdelen van deze kantel beugels was er ook een handleiding bijgeleverd. Deze was echter in het Engels , wat voor ons als Francofielen, niet altijd even eenvoudig te volgen was……enfin dat bleek dan ook bij het bevestigen van de beide beugels aan de voor- en achter as. Veel onderling overleg van de ca 20 deelnemers en enkele zeer ijverige handen van onder andere Leo, Huib, Cees, Henk, Bart en Jan resulteerde uiteindelijk in de bevestiging van de beide rol beugels aan de wielschalen van de Trax. Uit ontzag voor het steeds meer wiebelende geheel van de ca 1100 kg wegende dame op haar hoge hakken nam scribent wat meer afstand van het geheel om zodoende een goed overzicht te hebben voor een betrouwbaar verslag als de constructie toch eerder zou kantelen.

Welaan tijd voor de lunch, tijd voor de heerlijke soep van echtgenote Lotte, tijd voor het bedanken van de gastvrouw en -heer en vooral tijd voor wat bezinning hoe de constructie toch het beste zou kunnen worden afgemaakt ….want beheerst kantelen van de statige dame zou het doel van onze sleutelbijeenkomst toch zijn. Huib vond echter al vanaf het begin van het samenstellen van de hevel , dat de bevestiging van de auto aan de beugel op een veel te hoge afstand was gemaakt; afbreken van alles wat we in de morgen hadden gedaan was het devies! En weer werd onder het begeleidend commentaar van vele en door het werk van enkele ijverigen, maar nu op een uitstekende wijze, de beugels op een stabiele manier bevestigd aan de voor- en achter as.

Ondertussen had Geert de benzinepomp geheel gereviseerd; de zuigkracht van de pomp zal straks de grote snelheid van de auto verklaren. Ook konden we de nodige commentaren geven op de steeds weer terugkomende lekkende kop van Pieter zijn auto…een van de vele theorieën wat de oorzaak van de lekkende koppakking zou kunnen zijn, zal hopelijk toch leiden tot een oplossing…volhouden Pieter, we komen straks graag bij jou langs in jouw nieuwe huis in Breda om mee te helpen aan de oplossing.

Welaan , terug naar het eindresultaat van deze sleutelbijeenkomst……..kantelen van het geheel lukte nog net niet omdat de lengte balk, die zorgt voor de stabiliteit van het geheel, te kort was. Zo zie je maar weer , de wielbasis van onze Trax is vaak langer dan menigeen denkt. Maar Leo zal bij de Wintelrese smid nog even een U-balk kopen op de juiste lengte , om daarna, zijn oude dame, met één vinger, zeer gecontroleerd, op haar zij te laten kantelen. Dat zal een intiem moment worden, zonder de vele ogen van de hulpvaardige TAN Zuid leden.

We komen graag terug Leo om jouw Traction te bewonderen met een stralend schone onderrok….

Rolf van der Zande

noot van de redactie: als je goed op de foto's kijkt zie je dat Leo als enige een echte 11CV heeft...