DSC04461

Vandaar dat de sleuteldag op 14 december in Grubbenvorst goed bezocht werd. We telden ruim 30 man op deze winterse ochtend. Met een kop dampende koffie kwamen we bij elkaar om het verhaal van Ben Kulsdom over het onderhoud aan de Traction aan te horen. Ben putte daarbij uit het materiaal dat hij met het technische team van TAN voor de basiscursus Traction onderhoud heeft samengesteld. Een bloemlezing van ongeveer 2 uur waarbij we aandachtig luisterden en konden mee discussiëren over een aardig aantal onderwerpen die bij een goed onderhoud voor eenieder van belang zijn.

De locatie was dit keer de muziekboerderij van Hans van den Brandt. Het valt ons wel op dat zowel Frans Gommans als Hans van den Brandt een mooie ontmoetingsruimte met bar en stamtafel aan huis hebben. Heeft iedereen in Grubbenvorst dat zo?! Je zou het bijna gaan denken. Het bewijst maar weer eens dat dit stukje Noord-Limburg gewoon heel gastvrij en gezellig is. De voortreffelijke catering was dit keer in goede handen van Leontien van Eijk en Geke Kulsdom.

Ik noteerde de volgende wetenswaardigheden op tijdens het verhaal van Ben, en raad jullie aan om gewoon eens te gaan neuzen op de website van Ben: www.kulsdom.be (jawel .be) Je kunt je daar ook aanmelden voor zijn technische nieuwsbrief.

Accu

Accupolen moet je goed schoonhouden en met zuurvrije vaseline invetten. Er is zelfs een apparaatje waarmee je de oxidatie kunt verwijderen. Oude types lood-accu ontladen zelf 5% per maand. In de winter gaat dit langzamer. Gebruik een accutrainer die ook ontlaadt in stappen, in plaats van een accudruppelaar. Overweeg een moderne 6v accu te kopen, want die heeft een hoger ampèrage bij het starten.

 

Een schone motorruimte en onderzijde van de auto maakt sleutelen makkelijker en overzichtelijker.

 

Verlichting

Tip is om een extra massadraad te leggen naar koplampen, anders moet de massa via de verbindingen van de spatborden lopen. Ook is te overwegen om relais toe te passen voor dim- en grootlicht zodat niet alle stroom door de lichtschakelaar hoeft te lopen.

Bougies

De bougie heeft een goede werkingstemperatuur nodig. Deze moet dus passen bij verbrandingsproces. Er wordt wel gesproken van een warme of koude bougie. De Bosch superv4 bougie – verkrijgbaar in het magazijn - dekt meerdere werkingstemperaturen af. Hij is zelfreinigend en je hoeft hem niet af te stellen. Bij optimale verbranding zal de traditionele bougie iets moeten slijten.

 

Banden

Deze kun je insmeren om uitdrogen te voorkomen. Wat je niet ziet zijn droogtescheurtjes in het loopvlak die tot een klapband kunnen leiden. Dus tijdig de banden vervangen. Zorg dat ze op goede spanning staan: 2,0 of 2,2 , in plaats van de oude voorschriften. De wegen van tegenwoordig zijn beter . Door een hogere spanning slijten de banden minder en er komen minder scheurtjes.

Doorsmeren

Let op dat je via de smeerolie nippel boven de koppeling beperkt smeert. Zie de website van Ben voor advies en een doorsmeerschema.

Olie

Ouderwetse SAE 30 olie heeft betere hechting aan de cilinderwand bij hogere toerentallen dan multi-grade. TSL (tristar lube) is een te overwegen toevoeging aan de SAE 30 om extra bescherming te bieden bij hoge belasting van onderdelen. Zorg voor een aftapplug die magnetisch is voor de bak en motor om slijpsel op te vangen

Koude start

Eventueel bovensmering toepassen voor optimale smering. Dit is een kleine hoeveelheid goed mengende tweetakt bromfiets olie toevoegen aan de benzine in de tank of na de winter in de carburateur. Na stilstand kun je ook een paar keer starten zonder choke en ontsteking aan te zetten. Dan wordt de olie goed rondpompt voordat de choke met een overdaad aan benzine de cilinders ontdoet van olie.

Winter fitness

Zorg dat je elke maand de auto versneld stationair laat draaien in de winterstalling – met buitendeur open! Je kunt dan ook de koppeling en de remcilinders bewegen om ze goed te houden. Overigens zal de accu pas opladen als hij warmer is dan 10 graden.

Water in de tank?

Voor de winter de auto voltanken om condens te voorkomen. Zat er water in de brandstof, dan was een tip van de jaren 60 om spiritus bij de benzine te gooien. Dit lost water in de tank of carburateur op.

 

Hoe hard mag ze?

Vroeger had je de kruissnelheid voor lange stukken op de buitenweg en een topsnelheid om even in te halen. Het is niet de bedoeling om continu op topsnelheid te rijden. Dus het is zo gek nog niet dat onze Tractions het lekkerst rijden (cruisen) bij 80-85 kilometer per uur.

 

Na dit alles zijn we als verrassing even bij de buren verderop gaan kijken www.classiccarvenlo.nl (v/h de firma Niessen). Dit is namelijk een bedrijf waar vooral hele exclusieve klassiekers worden gerestaureerd. Onze rondleider Luc was speciaal langer gebleven om ons alles te laten zien.

Ook liet Frans Gommans ons nog zien hoe zijn zelf gemaakte polyester spatborden na een goede schuur en lakbeurt en een jaar gebruik er strak en zonder scheuren bij stonden.

Dank aan allen die ons weer een mooie sleuteldag hebben bezorgd!

Marc Vos