Na een kort openingspraatje, over de inhoud van de dag, begon Stefan met een rondleiding door het gebouw. Als eerste mochten we een kijkje nemen in de pas zojuist gerealiseerde showroom. Deze was rijkelijk gevuld  auto’s welke voor reparatie aanwezig waren aangevuld met een enkele auto (een zes cilinder) welke hier staat voor verkoop in consignatie. Dit laatste is iets nieuws waar het bedrijf van Stefan zich de komende tijd ook op wil gaan richten. Te zien waren deze keer drie verschillende Traction Cabrio’s van concour staat tot oudere restauratie. Een Trax in restauratiefase en een geheel gerestaureerde Citroën vrachtwagen maakten het geheel compleet. Genoeg om te bestuderen en te becommentariëren dus. Een prachtig vervaardigde ruimte die mooi is aangekleed met enkele Solexen rariteiten en een trofeeënkast met ongelukkige onderdelen uit de door hen gereviseerde Tractions door de jaren heen.

Daarna gingen we een deurtje verder naar de plaatwerkerij. Hierin waren twee Traxen aanwezig welke door Stefan zelf onder handen worden genomen om uiteindelijk weer een geweldig plaatje te worden. Op de beide auto’s waren de verschillende stadia van plaatvervangingsmogelijkheden prima zichtbaar. Tevens is deze ruimte een geweldige opslag aan onderdelen zoals motoren, versnellingsbakken en plaatwerkonderdelen. Iedereen keek natuurlijk de oogjes rood!

Het volgende onderdeel was het domein van Marcel. De revisiemonteur met een schat aan ervaring in het reviseren motoren, versnellingsbakken, startmotoren en dynamo’s.  Hij had speciaal voor deze gelegenheid een testopstelling gemaakt waarop mooi te zien was wat de opbrengst van een dynamo was. Ook de schakelingen en verdeling van de verschillende types kan hierop worden bewonderd. De bijbehorende uitleg was natuurlijk de slagroom op de taart. Daarnaast konden verschillende gebruikte modellen van dynamo’s alsmede de nieuw te leveren onderdelen worden bekeken. Als laatste van dit onderdeel gaf Marcel nog een uitleg de demonstratie over het testen van de wikkelingen en ankers. Het al dan niet trillende plaatje liet prima de staat van deze delen zien.

Na zoveel geklets en indrukken was het al weer tijd voor een korte pauze. Rustig doorbabbelen voor de één en de ideale mogelijkheid voor de aanschaf van dat laatste of broodnodige onderdeeltje voor de Trax uit hun prachtige magazijn. Corné stond iedereen te woord, zocht de benodigde onderdelen en gaf de nodige adviezen. Tevens werd er van de gelegenheid om de verschillende Tractions van bezoekers aan deze dag aan een grondige inspectie te onderwerpen. Her en der werd nog een klein euvel verholpen en daarna was iedereen wederom klaar voor het volgende onderdeel van deze dag.

Marcel ging nog een stapje verder met de testopstellingen. Deze keer werd het onderwerp onze startmotor. Ook hier werden de verschillende testmogelijkheden besproken. Daarna werd er duidelijk stilgestaan bij de zwakkere onderdelen in dit geheel. Verbeteringen werden besproken alsmede enkele niet alledaagse stroomcircuits. Tevens werd er nog gesproken over de eeuwige discussie van gelijkstroom of wisselstroom en 6 of 12 volt. Uiteraard wisten we op voorhand natuurlijk al wel dat dit een keuze is die ieder voor zich moet maken.

Een boordevolle dag zoals te lezen met een keur aan onderwerpen. Daarbij komt nog eens dat het niet zomaar iets is dat je te gast mag zijn in zo’n omgeving en dan ook nog eens de uitleg krijgt van de pro’s. Een fantastische dag welke door de mannen van CAS geweldig was georganiseerd. Stefan, Marcel en Corné, hartelijk dank voor het beschikbaar stellen van jullie ruimte en kennis.

 

De sleutelcommissie, Chris Hahn, Frank en Francis Kok.