Eind januari is Johan met Henk Hessels en Huub de Bruijne naar Frankrijk getogen. Henk voor de taal en Huub voor techniek. Op de terugweg werd nog een ander exemplaar geschouwd, doch dat haalde het niet bij dit exemplaar. Op een dag 1650 km rijden met gesprekken e.d. is fors! Uiteindelijk gekocht en per autoambulance naar Nederland gebracht.

 IMG 5354
 

Op deze sleuteldag zouden we dus oog in oog staan met deze bijzondere Traction. De aanrijroute werd heel ludiek aangegeven met opvallend gekleurde portieren van een traction. Zie foto.
In de grote hal, lekker warm gestookt en spik en span schoon, stonden de troetel auto’s van Johan. Afgeschermd door een doek, mochten de deelnemers aan deze dag, ruim 35 personen, een record trouwens, eerst van de koffie met de onvervalste bolus genieten. Zelfs waren er weer enkele leden van de BOCC aanwezig, maar ook leden uit Limburg en Oost Brabant. Dus 2 a 3 uur tuffen naar Koudekerke! Zelfs Hans van de Brandt had er meteen een weekendje MET zijn traction van gemaakt. Een zeer internationaal- en regionaal gebeuren. Tel daarbij op dat we in de uithoek van Zeeland zaten (2 km van de Walcherse kust, dan is deze opkomst zeer opzienbarend.

Daarna de onthulling. Voorwaar: een PLAATJE. Oorspronkelijk uit 1939 en in totaal zijn er 1053 exemplaren gebouwd. De gewoonte was dat de eerste eigenaar Iemand uit de Franse Jura, een inscriptie op het St. Christoffel plaatje op het dashboard kreeg. Bekend is dat hij/zij daarna ruim 35 jarenlang ergens in een schuur heeft stilgestaan. De restaurateur heeft niets aan het toeval overgelaten en alles zag er mijns inziens beter uit als hij destijds werd afgeleverd. Zie de foto’s van enkele details. Enkele opmerkelijke zaken waren dat de achteras (overigens alle wielen zijn apart geveerd) van de firma Adler kwam. De motor is nu van het type 11D, met een DS-versnellingsbak, dus een vierbak en uiteraard 12 V-krachtbron.
Volgens de informatie zijn er in de wereld 30-40 geregistreerde exemplaren bekend en men schat in dat er nog een slordige 25-30 exemplaren nog ergens moeten staan. In Nederland zijn er twee bekend w.o. die van Henk Sloos en een omgebouwd exemplaar als ralleyauto. Kortom, een unieke verschijning bij TAN-zuid bij de komende bijeenkomsten!
De deelnemers konden er de gehele dag er niet van los komen. Als kinderen in een snoepkraam ……
Maar de Rosengart was niet alleen. Van Johan stonden er naast de Rosengart ook nog de BN en de bekende groene cabriolet van de bouwer Peakock. Maar er stond ook nog een geel zwarte 5 HP TL 2 C2 te pronken. 

Deze citroen uit 1924 is inmiddels ook in het bezit van Johan en zijn broers. Het toeval wilde dat een van zijn broer onlangs een tip kreeg dat er een goed gerestaureerde exemplaar te koop stond. Na wat onderhandelen heeft Johan deze buitenkans niet voorbij laten gaan en ook gekocht. Maar de motor liep nog niet en had al 12 jaar stil gestaan.
Dus als je op de sleuteldag enkele techneuten hebt, die meteen de overal aan trokken, de mouwen opstroopten of gewoon adviezen gaven(Henk!) levert dat een aardige krachtinspanning op.
Een accu werd erbij gezet, de oude benzine afgetapt, een nieuwe lading in de benzinetank gegooid(!), de ontsteking gecontroleerd, bougies nagekeken, carburateur gereinigd, draden doorgemeten, en toen de proef op de som. De startmotor draaide maar starten……. ho maar. De aansluiting met de bobine was niet in orde en met een U-bochtconstructie werd directe spanning geleverd aan de verdeler en toen na wat gepruttel…. lopen die motor en nog mooi ook. Er ging een gejuich op van de deelnemers, zoals we dat weleens zien in de diverse oldtimer restauratie programma’s. Een toen was er… de lunch.

Het gelaat van Johan verraadde enige trots en opluchting. De soepjes en broodjes croquet gingen erin als “koek”. De dames Tina, Wilma en Ludgart, die hun uiterste best hebben gedaan om iedereen te voorzien. De stemming was dan ook weer als vanouds opperbest en er werden veel grappen uitgewisseld en menig eigen ervaringen gingen over en weer over de tafel.
Chris Hahn presenteerde ook nog een kort overzicht van alle sleutel- en andere activiteiten van onze regio, dus deze opwarmer in Koudekerke beloofde als start veel goeds dit jaar.
Na de uitgebreide lunch troffen we ons weer in de grote hal waar de citroenen stonden. De 5 HP TL 2 C2 werd nogmaals gecontroleerd. Een vervelende tik werd geconstateerd en toen bleek dat de startmotor tijdens het stationair draaien mee liep. Dus kordaat werd deze gedemonteerd en dan zie je dat er een schroef spontaan was losgekomen en gelukkig niets beschadigd had. Ook de techniek van destijds was goed zichtbaar. Geen bendix maar gewoon een tandwiel dat door haar massagewichtje na het starten vanzelf terug loopt. Een blik in de historie en stand van techniek uit 1930.
Broer Martin Kwam ook nog zijn restauratieproject showen, een Mercedes cabriolet uit 1951. Hij had deze auto geheel gerestaureerd. Deze kon zeker concurreren met het restauratie resultaat van de Rosengart. Nu het project klaar is zint hij een nieuw project, mogelijk een Mercedes Pagode! In tegenstelling tot zijn broer Johan prefereert hij om een auto geheel te strippen en weer met klasse op te bouwen. Broer Johan geeft door tijdgebrek de voorkeur aan om een kant en klaar exemplaar te verwerven. Twee te respecteren standpunten.
Met een goed gevoel omtrent de inhoud en verloop van deze markante dag gingen de deelnemers met veel indrukken ieders zijns weegs.

JJBr.