Hoe Huub het heeft ervaren..

Huub schets zijn relaas als volgt: "Al langere tijd wilde ik ook 12 volt aan boord hebben. Makkelijk voor verschillende zaken zoals navigatie en telefoon. Dit had ik voorlopig opgelost door een 12 volt accu mee te nemen waarop ik genoemde zaken op aansloot. Om van het gesleep van de accu af te zijn wilde ik een 6 naar 12 volt omvormer kopen met redelijk vermogen. Deze was helaas uitverkocht. Maar het goede nieuw is dat ten tijden van de nieuwjaarsreceptie gevraagd werd wie interesse had in een ombouw van 6 naar 12 volt. Ik twijfelde geen moment en gaf me op.

Toen begon het pas echt te lopen. Eerst uitzoeken wat er allemaal bepalend was voor de 6 volt. Er zaten ook enkele zaken bij die ik liever origineel hield zoals claxons, ruitenwissermotor en clignoteur.
Zelf ook nog wat onderzoek gedaan naar LED-verlichting maar nog geen bevredigend resultaat gevonden. Tijdens mij zoektocht op verscheidene sites vond ik wel andere zaken, zoals een elektrisch schema in kleur, adapterringen voor H4 naar duplo en geel filter voor H4. Hierdoor kon ik mijn Traction toch redelijk zijn uiterlijk laten behouden. Tussendoor ook nog wat info aan Huib en Cees gevraagd, de me nog praktische tips gaven. Thuis al wat zaken m.b.t. kabels en zekeringen voorbereid zodat ik geen weekje bij Cees hoefde te logeren. Best wel veel werk.

Tijdens de ombouw heb ik mijn werkwijze aan clubgenoten duidelijk kunnen maken en ook van hun nog diverse adviezen gekregen. De meest bijzondere was die van Paul Flentrop. Hij wist me haarfijn uit te leggen hoe ik het euvel van het niet uitschakelen van de motor kon verhelpen. Al met al een project waar ik achteraf zeer tevreden over ben. 

Tot slot wil ik iedereen, maar in het bijzonder Cees, Huib, John en Paul bedanken voor de samenwerking en tips die ik van hun mocht ontvangen."

Veel belangstelling van de sleutelaars

De nieuwsbrief over deze dag leverde weer een heleboel aanmeldingen op. Ruim 25 leden- waaronder een stevig aantal trouwe leden uit België -  traden al vroeg aan (09.30 uur) in de Heen (nabij Steenbergen). Er waren overigens weer enkele nieuwe gezichten aanwezig en deze gepresenteerde zich dusdanig goed, waarbij menig kwinkslag een lachsalvo opleverde. Na deze intermezzo en de koffie en thee konden we de presentatie van Huub aanschouwen. Overigens had Huub al een rit van ruim 160 km met zijn 6 volt Traction achter de rug. Een indrukwekkende hoeveelheid aan informatie/overwegingen werden gepresenteerd, zodat eenieder meer inzicht kreeg welke stappen je moet of kunt maken en welke keuzemogelijkheden er zijn. De reactie van de aanwezige leden waren kritisch, maar opbouwend. 

Onder een stralende ochtendzon begon men – na een verdeling van de taken – de auto van Huub te ontmantelen van de 6 volt onderdelen als lampen, accu, dynamo en spanningsregelaar, deel van een kabelboom, instrumentenpaneel enz. Er werd stevig doorgewerkt en menig lid kon zijn hart ophalen om een aan een andere Traction zijn kunsten bot te vieren. Hulde!  

Rond 12.30 uur werd er pauze gehouden. Door de keuze uit twee soorten soep, welke door de eega van Cees, Tiny, reeds was klaargemaakt, een hartige snack plus het zelf meegebracht lunch en het mooie zonnetje – zie foto’s – kon de inwendige mens geweldig goed voorzien worden van de nodige vitaminen. Als blijk van grote waardering werd Tinie even in de bloemetjes gezet en kregen Huib en Cees nog een geste van het bestuur mee t.w. een nuttige verbanddoos. Huub werd uiteraard ook al bedankt, doch zijn auto was op dat moment nog niet geheel klaar. De leden bevestigde deze dankzeggingen onder een luid applaus.

 

En..hij doet het !

Na de pauze werd er even nog stevig doorgewerkt en om 13.45 werd de accu aangesloten, het contact aangezet en onder een stevige roffel van de startmotor sloeg de motor aan. Het functioneerde allemaal prima. Een gejuich ging door de West-Brabantse lucht, zodat het dorp geweten heeft dat er succes geboekt was. Echter, totdat de motor weer moest worden uitgezet, maar dat lukte niet! Hij bleef lekker doorlopen! Een kleine ingreep resulteerde dat het elektrische circuit nu wel werd onderbroken. Na de laatste acties kon de boel afgesloten worden en rond 16 uur vertrok Huub met 12 volt onder de kap naar huis. Voor de zekerheid werd hij toch geëscorteerd voor het geval dat…

Warempel…. hij moest na 25 km even stoppen omdat hij plots geen gas meer kon geven. Wat bleek namelijk dat de moer van de gashandel commandostang aan de carburateur verdwenen was en het ding gewoon loshing. Met een hulpconstructie – gestripte elektra draad- werd deze stang weer gekoppeld en daardoor kon hij probleemloos naar huis rijden. 

 

Voor als je het zelf wil doen

Inmiddels is de presentatie van Huub ook nog aangepast aan de laatste stand van zaken en is beschikbaar via deze site.

We kijken weer terug op een geslaagde dag waar we meer te weten zijn gekomen over de evt. aanpak van een ombouw naar 12 volt, de nieuwe contacten met de leden weer van nut zijn geweest, er weer onderdelen van eigenaar verwisselden en kennis over het een en ander weer werden uitgewisseld. Voorwaar het is geen onoverkomelijke klus om van 6 naar 12 volt om te bouwen, maar het heeft wel voorbereiding en keuzes nodig. Succes met degenen die dit overwegen!

 John Branderhorst & Huub Van Heel