Het echtpaar bereidde deze toch gedegen voor en werd zondag 15 september gepland. Na een aarzelende belangstelling, maar aangespoord door een extra nieuwsbrief en de prima weersvoorspellingen, werden 35 leden verwelkomt, al of niet met hun Traction, in de “Dwaze Herder “ te Gronsveld.

De traditionele Limburgse vlaai en de sterke koffie maakte de sfeer meteen ontspannen, want velen hadden er al een reisduur van 1 tot 1.5 uur op zitten. Onder een stralende zon met een aangename temperatuur van 23 graden vertrok de stoet onder aanvoering van de fam. Lambrechts door binnenwegen. Deze datum viel ook samen met het 75-jarige feest van de bevrijding van Maastricht, waardoor hele colonnes miliaria ons passeerden en we kampementen ontdekten, waar overnacht was door deze “bevrijders”. Een afgesloten centrum van een dorp werd voor de traction opengesteld, waardoor we zonder veel hindernissen konden passeren, op weg naar de grens. Het heuvelachtige landschap was een lust voor het oog, maar al snel gooide de eerste “deviations = lees wegomlegging” roet in de geplande route. In totaal hebben we deze dag zeker 6 van dergelijke obstructies moeten ondergaan. Daarom werd deze route als snel de “Tour de Deviations” benoemd.

Het voordeel van een omleiding is wel dat we door een mooie omgeving kwamen, waar we anders misschien snel aan voorbij waren gereden. John Lambrechts loosde ons feilloos naar het 1e museum “Imperia “ een schilderachtig oud gebouw, wat ogenschijnlijk geen uitstraling heeft van een automuseum. Binnen in de grote ruimten, was het gelukkig anders. We ontwaarden typische modellen, wat een knipoog leek op een traction, maar de schijn bedriegt. Wat is het geval: Sinds 1903 werden chassis en motoren uit Engeland geimporteerd en die in dit fabriekje voorzien werden van eigenzinnige carrosserie. Dit alles werd aangeboden onder de naam “Imperia”. De meeste of wel allemaal hadden van het bestaan van dit merk nimmer vernomen. Maar Paul Officier had een kaartje van België, waarin ruim 30 van dergelijke fabriekjes vermeld waren. De bekendsten was wel Minerva en de FN fabrieken uit Herstal(Luik), die zowel motoren, als automobielen en niet te vergeten geweren fabriceerden.

Een inwoners van de plaats die een beetje Nederlands kende, probeerde ons e.e.a. van het museum te verklaren, maar dat was zeer beperkt. Enkele onder ons spraken vloeien frans en zodoende kwamen toch veel te weten. De eerste motoren hadden z.g. schuifcilinders en veel hout werd gebruikt en voor de aankleding aan de binnenkant werd veel rococostijl gehanteerd.

Naast de laatst overgebleven exemplaren, stonden er ook andere oldtimers, die eigendom waren van de eigenaar en liefdevol gerestaureerd waren. Opmerkelijk was dat alles nog in rijdende staat verkeerde, m.u.v. van de oudste Imperia uit 1910 die in haar huidige staat in de vorige eeuw gevonden werd in Eindhoven! Na een praktische lunchpakket, bestaande uit een middellange “pain” lees stokbroodje met gezonde vulling en koffie of thee, vertrokken we naar het tweede museum auto Retro.

Weer een mooie route door het rotsachtige en beboste landschap, kwamen we bij een zeer ruime parkeerplaats, waar vroeger de spoorlijn Luik-Verviers heeft gelegen. Een oud gebouw “la Gare” stond er nog in volle glorie. Dit museum herbergde een grote verzameling van voertuigen uit de 50 en 60 jaren plus enkele top gerestaureerde modellen van Citroen t.w. de Rosalie en ….

Wat bleek dat de huidige eigenaren destijds deze auto’s van hun vader (garagist) geërfd hadden en daarmee een museum begonnen waren. Echter de leeftijd begint nu ook een rol te spelen, zodat we wisten dat alle auto’s – geschat op 80 stuks – nu te koop worden aangeboden. Een lid toonde bijzondere interesse in een Rosalie en enkele emaillen borden!

Overdaad schaadt weleens en nadat de meeste modellen bewonderd waren namen we even tijd om afscheid te nemen van de leden uit de regio die van hieruit rechtstreeks naar huis terugkeerden. Annemie en John werden uitvoering bedankt door onze voorzitter Paul Officier voor hun goede voorbereiding en zorgen met een schaalmodel van een Traction en een mooie bos bloemen.

Daarna in colonne naar het uitgangspunt “de Dwaze Herder“ in Gronsveld, uiteraard via enkele deviations.

Een grote groep bleven nog lang nagenieten van de dag en genieten van een senioren diner en rond 20 uur vertrok de laatste lid naar huis.

Alom heerste er een prima sfeer, geen ongemakken (m.u.v. een losgetrilde wieldop en een slecht startende Traction) en goed programma, waar we met veel genoegen op terug kunnen kijken.

Namens Annemarie en John Lambrechts,

John Branderhorst

Wilt U echt meer weten over dit merk, gaan dan naar de volgende site op youtube https://youtu.be/nErMJsto37s